Takaisin uutisiin

Nokian Renkaat ja Valtra ajoivat uuden huiman traktorien maailman nopeusennätyksen – 130.165 km/h!

Kaksi pohjoisten olojen erikoisvalmistajaa Nokian Renkaat ja Valtra ajoivat huiman traktorien maailmanennätyksen Suomen Lapissa. Uudeksi ennätysnopeudeksi kirjattiin 130.165 km/h ja se ajettiin Vuojärven varalaskukentällä.

Kaksi pohjoisten olojen erikoisvalmistajaa Nokian Renkaat ja Valtra ajoivat huiman traktorien maailmanennätyksen Suomen Lapissa. Uudeksi ennätysnopeudeksi kirjattiin 130.165 km/h ja se ajettiin Vuojärven varalaskukentällä. Traktoria kuljetti varmoin ottein nelinkertainen rallin maailmanmestari Juha Kankkunen.

Ennätysyrityksen takasi erikoisviritetty Valtra T234 -traktori ja maailman ensimmäinen traktoreiden talvirengas, Nokian Hakkapeliitta TRI.

Keväällä 2014 esitellyssä Hakkapeliitta TRI:ssä on paljon samankaltaisuuksia henkilö- ja kuorma-autojen renkaisiin. Se on lamelloitu ja pintamallin suunnittelussa on keskitytty hakemaan pintaan mahdollisimman paljon pitoa lisääviä särmiä. Tällaisissa nopeuksissa onkin ensisijaisen tärkeää että rengas on vakaa ajettava ja pito on erinomainen.

”On hyvin vaikuttava näky kun 7,7 tonnin painoinen laite suorastaan lentää ohi yli 130 km/h rallin nelinkertainen maailmanmestari ratissa”, kertoo projektipäällikkö Tero Saari Nokian Renkaiden tuotekehityksestä. ”Kun ajetaan noin kovaa talvisella tiellä, se asettaa renkaalle kovat vaatimukset vakauden ja käsiteltävyyden osalta. Juuri nuo osa-alueet ovat olleet keskiössä kun Hakkapeliitta TRI:tä on kehitetty.”

Paikka, kuljettaja ja tulokset

Ennätys ajettiin 19. helmikuuta Vuojärven varalaskeutumiskentällä, n. 20 km Sodankylästä Rovaniemelle päin. Paikkaa on käytetty aiemmin lentokoneiden varalaskeutumiskenttänä. Suoran kokonaispituus oli 2330 metriä ja keskelle suoraa asetetun nopeusmittausportin pituus 50 metriä. Nopeus mitattiin lentävällä lähdöllä.

Kuljettaja Juha Kankkuselle traktorit ovat tuttuja entuudestaan, sillä hänen ajokoulutuskeskuksellaan käytetään Valtran traktoreita päivittäin ratojen valmisteluun. Ensimmäisen rallivoittonsa vuonna 1985 saavuttanut Kankkunen voitti myös legendaarisen Paris-Dakar rallin 1988 sekä rallin maailmanmestaruudet 1986, 1987, 1991 ja 1993 kaikkien aikojen ensimmäisenä nelinkertaisena maailmanmestarina.

Guinness World Records -organisaatio määrittelee tarkat säännöt maailman nopeimmalle traktorille. Traktorin pitää ajaa yhden tunnin sisällä 50 metrin päähän toisistaan asetettujen nopeusmittausporttien läpi molempiin suuntiin. Ajat mitataan ja maailmanennätys lasketaan noiden kahden mittauksen keskiarvona. Renkaiden täytyy olla lailliset katukäyttöön maassa, jossa ennätys tehdään.

Ainutlaatuista yhteistyötä, voitontahtoa ja suomalaista sisua

Nokian Renkaat ja Valtra ovat tehneet yhteistyötä jo kauan. Tämän tapahtuman myötä yhteistyö kuitenkin vietiin aivan uudelle tasolle. Molemmat yritykset ovat erikoisosaajia ensiluokkaisten tuotteiden valmistuksessa vaativiin olosuhteisiin ja kotonaan Suomen talvessa.

Nokian Renkaiden markkinointipäällikkö Jarkko Puikkonen on tuloksesta mielissään. ”Halusimme havainnollistaa, kuinka tuotteemme testataan ääriolosuhteissa”, hän kertoo. ”Tulos näyttää, että todellakin tiedämme mistä puhumme kun sanomme että ominaisuudet on todennettu suorituskyvyn kautta”.

Puikkosen mukaan projekti oli äärimmäisen haastava, koska liikkuvia osia oli matkan varrella niin paljon. ”Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen ja siihen määrätietoisuuteen, jolla koko ryhmä asiaan paneutui”, kehuu Puikkonen. ”Sanoisin että suomalaista sisua oli paljon pelissä.”

Maailman parhaiden talvirenkaiden valmistaja tuntee ääriolot

Nokian Renkaat on maailman pohjoisin rengasvalmistaja. Yhtiö kehitti ja valmisti maailman ensimmäisen talvirenkaan viimaan ja pakkaseen jo vuonna 1934. Kaksi vuotta myöhemmin pohjoisen talveen syntyi Nokian Hakkapeliitta, joka on jo legenda kaikkialla, missä talvi ylipäänsä tunnetaan. Ainutlaatuiset keksinnöt ovat nostaneet Hakkapeliitat lehtitestien korkeimmille korokkeille vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.


Alkuvuosista lähtien huolellinen testaus- ja kehitystyö on johtanut määrätietoisesti kohti turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä renkaita. Kaukana napapiirin pohjoispuolella sijaitsee Nokian Renkaiden valtava, yli 700 hehtaarin Ivalon testikeskus, White Hell. Suomen Lapin äärimmäisissä oloissa talvirenkaista otetaan mittaa vuorokauden ympäri.


Yhtiö keskittyy ainoana rengasvalmistajana maailmassa tuotteisiin ja palveluihin, jotka helpottavat ihmisten turvallista liikkumista pohjoisissa olosuhteissa. Innovatiivisia renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin markkinoidaan pääosin alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet.

 

Maailman nopein traktori 2015

 

Katso videot ja lue lisää maailmanennätyksestä

www.nokiantyres.com/xxx

 

Kuvia ennätyksen tekemisestä

www.nokiantyres.com/xyxyxy

 

Nokian Hakkapeliitta TRI – Taita talven selkä

www.nokiantyres.com/hakkapeliittatri

 

Jarrutusmatkavertailu: Nokian Hakkapeliitta TRI

http://youtu.be/ljmU25d3GQs

 

Nokian Hakkapeliitta TRI - Julkistustapahtuma 2014

http://youtu.be/_v4hy6UnO6Y

 

Näin keksittiin maailman ensimmäinen talvirengas
www.nokiantyres.com/first-winter-tyres

 

Lisätiedot

www.nokiantyres.com/heavy

https://www.facebook.com/nokianheavytyres

https://twitter.com/nokianheavy

https://www.youtube.com/user/NokianTyresCom

https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc